• Rookvrij FC Eindhoven AV
  • Als eerste voetbalclub in de regio Eindhoven heeft FC Eindhoven amateurs in 2017 de stap gezet om onze jeugd te vrijwaren van roken rond onze velden.

• We onderschrijven het belang van de campagne rookvrije generatie.

FC Eindhoven AV heeft met ingang van het seizoen 2017/2018 het complete sportterrein ingericht voor een rookvrije generatie.

Voor velen was het al een rare combinatie, sport en roken, maar vanaf nu wordt het voor onze aanstormende generatie een vanzelfsprekendheid dat sport rookvrij beoefend wordt. FC Eindhoven AV was een van de eerste voetbalclubs die deze grote stap gezet hebben. In het artikel zo-maak-je-jouw-sportvereniging-rookvrij worden drie clubs aangehaald die voorop lopen in de transitie. Voor voetbal wordt FC Eindhoven als het voorbeeld genoemd.

De invoering is verrassend soepel verlopen en de steun voor de stap is groot.
    Soms moet iemand er nog even op gewezen worden dat we op het hele terrein voor rookvrij gaan. Op het terras hebben we heel duidelijk gemaakt dat iedereen recht heeft op frisse lucht. De enige plek waar we nog regelmatig rook zien opstijgen is buiten de poort; een teken dat iedereen zich aan de nieuwe regel wil houden. De gemeente heeft gekeken of er iets voor de peuken gerealiseerd kan worden maar dat is voorlopig niet mogelijk.

Hartstichting: rookvrije sportterreinen

Roken speelt een belangrijke rol bij het krijgen van hart- en vaatziekten op latere leeftijd. Het initiatief van FC Eindhoven AV sluit aan bij de beweging ‘op weg naar een Rookvrije Generatie’. Initiatiefnemers van deze beweging zijn de Hartstichting, KWF Kankerbestrijding en het Longfonds en inmiddels hebben vele partners zich aangesloten. Deze  beweging werkt toe naar een samenleving waarin opgroeiende kinderen worden beschermd tegen tabaksrook en de verleiding om te gaan roken.

Iedere week raken honderden kinderen in ons land verslaafd aan roken. Ieder kind is er één teveel. Het is nodig dat we samen het goede voorbeeld geven en de omgevingen waar kinderen veel komen rookvrij maken, zoals de sportomgeving. De Hartstichting geeft bekendheid aan rookvrije sportterreinen en ondersteunt sportverenigingen met materialen en advies. Het is mooi om te zien hoe het draagvlak voor de Rookvrije Generatie groeit en hoe steeds meer sportverenigingen op weg gaan naar rookvrij.

Kijk voor meer info ook op de site van rookvrije generatie.
    Of neem contact op met de werkgroep rookvrij@fc-eindhovenav.nl.